شرافت و ازادی

چهارشنبه, ۱۱ اسفند ۱۳۹۵، ۰۹:۳۳ ب.ظ

۰

ایت الله مطهری و چهارشنبه سوری

چهارشنبه, ۱۱ اسفند ۱۳۹۵، ۰۹:۳۳ ب.ظ

اگر مطهری از بزرگان دین در قرن گذشته بوده پس واویلا . ابتدا  نظر ایت الله مطهری در مورد چهارشنبه سوری.

«قرآن منشأهایی برای فکرهای بی ریشه که آنها را به درختان بی ریشه تشبیه می کند ذکر می کند. یکی از آنها تقلید است. البته قرآن با کلمه تقلید مطلب را بیان نکرده است. با تعبیر دیگر بیان کرده است. تعبیر قرآن تبعیت کورکورانه از گذشتگان، از پدران، مادران، آباء و اجداد است. این هم از موضوعاتی است که قرآن روی آن زیاد تکیه کرده است و آن را منشأ لغزش و خطای بشر می داند و سخت انتقاد می کند. مثلا می گوید: آنها چنین می گویند: «انا وجدنا آبائنا علی امه و انا علی آثارهم مقتدون» اینها می گویند: ما پدران خود را بر یک طریقه ای یافته ایم و ما هم همان طریقه پدران خودمان را می گیریم و می رویم. به تعبیر امروز: سنت گرایی؛ حالا این تعبیر درست است یا غلط و بهتر از این هم می توانستیم تعبیر پیدا کنیم. به هر حال این کلمه امروز رایج شده است. قرآن سنت گرایی را محکوم می کند اما اشتباه نشود! ضد سنت گرایی را هم قرآن محکوم می کند. هر دو را محکوم می کند. چطور؟ قرآن فقط عقل گرایی و منطق گرایی را تأیید می کند. قرآن می گوید: هر امر به اصطلاح قدیمی و هر سنت قدیمی را به دلیل آن که گذشتگان ما چنین می کرده اند، نیاکان ما این چنین بوده اند و ما باید راه نیاکان خودمان را برویم، انجام دادن، محکوم است، چرا؟ می گوید ممکن است نیاکانتان اشتباه کرده باشند، ممکن است نیاکانتان عقل و شعور نداشته باشند. آن که دلیل نمی شود. نیاکان ما در گذشته چنین می کرده اند، ما هم چنین می کنیم! چهارشنبه آخر اسفند می شود، بسیاری از خانواده ها (که باید بگوییم: خانواده های نادان) آتشی و هیزمی روشن می کنند، بعد آدم های سر و مر و گنده از روی آتش می پرند: ای آتش زردی من از تو، سرخی تو از من! این چقدر حماقت است که می پرسیم چرا چنین می کنید؟ می گویند: این کی سنتی است میان ما مردم، از قدیم پدران ما چنین می کرده اند. قرآن می گوید:« اولو کان آباوهم لا یعقلون شیئا.»


اگر هم پدران گذشته تان چنین کاری می کردند شما وقتی می بینید یک کار احمقانه است و دلیل حماقت پدران شماست رویش را بپوشانید. چرا این سند حماقت را سال به سال تجدید می کنید؟ این فقط یک سند حماقت است که کوشش می کنید این سند حماقت را همیشه زنده نگه دارید، ماییم که چنین پدر و مادرهای احمقی داشته ایم: «اولو کان آباوهم لا یعقلون شیئا». ( منبع : شهید مطهری، نشریه نصیحت ، 490 )
 

اولا حضرت ایت الله بهتر بود برود کمی تحقیق کند ببیند داستان چیست اینکه از عوام که احتمالا نمیدانند بپرسد افتخارنیست انها خواهند گفت از گذشته گان به ارث رسیده همان تور که اگر در این زمان در باره اسلام بپرسند بیشتر خواهند گفت چون پدرانمان مسلمان بودند مسلمانیم.

لازم است اشاره کنم که در گذشته هرگز از روی اتش نمیپریدند زیرا در جهان چهار عنصر که اتش جزئ انان بود دارای احترام بود و پریدن از روی ان بی احترامی بحساب می امد و اینکه اتش را در پشت بام روشن میکردند ایا میشود رویبامی خاکی پرید و از ان نیفتاد ؟

و اینکه پدران ما احمق نبودند زیرا از روی اتش نمیپریدند حداقل تا پیش از اسلام نمیپریدند .

حضرت مطهری گفتید خانواده های نادان اری ما نادان هستیم و شما دانا هستید که مینشینید و از خودتان برای پدران ایرانیان سنت تراشی میکنید و بعد از ان ایراد میگیرید .

حضرت مطهری شاید هم اشتباه نکرده اند شاید شما اشتباه میکنید!!!

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی