شرافت و ازادی

شنبه, ۲۴ تیر ۱۳۹۶، ۰۷:۵۱ ب.ظ

۰

بارون قرمز المانها

شنبه, ۲۴ تیر ۱۳۹۶، ۰۷:۵۱ ب.ظ

چند روز پیش در تلویزیون فیلم بارون قرمز را دیدم , اشاره به قهرمانان جنگی المان در دوجنگ جهانی و نکوداشت انها برای کمک به غرور المان میتواند سخت باشد ازاین رویکه این قهرمانان چگونه قهرمان شدند مسلم است که با کشتن فرزندان کشورهای پیروز در جنگ مثلا انگلیس یا فرانسه که برای کشور های مقابل این فیلم ها میتواند بسیار سخت باشد که از قاتل های فرزندانشان کهالبته امروزقاتل پدرانشان تکریم شود اماز ان سو المان به این گونه فیلم ها نیازدارد ,خوب باید غرور ملیشان را حفظ کنند. کشور های پیروز در جنگ که هیچ چه کسی تحمل میکند که ازسربازان دشمنش تجلیل شود انهم برایکشتن سربازان کشورش. اما نکته تعصر بر انگیز ان است که کشورهای اصلی در گیر در جنگجهانی اول و دوم کشور های هم تبار و هم مذهب بودند ,چگونه یک المانی یا یک فرانسوی دلش می اید شهر اروپایی و مسیحی نزدیکش را بمباران کند.اصلا چگونه المانی ها و انگلیسی ها که ازیک نژاد و همه مسیحیند با یکدیگر جنگیدند . از برگهای سیاه تاریخ برادر کشی اروپایها طی این دو جنگ است که یکدیگر را تارو مار کردند. 

بحر حال در این فیلم سعیشده بود از چهره قهرمانشان شخصیتی متفاوت و مخالف حاکمانشان ترسیم شده بود که طبیعی است ,اما در همین مورد مقاله ای چاپ شده در روز نامه اعتماد وجود دارد که بسیار جالب است

 روزنامه اعتماد، شماره 1682 به تاریخ 1/3/87، صفحه 9 (برش های کوتاه


    تایمز آنلاین: تصویر کنونی مشهورترین خلبان آلمان در جنگ جهانی اول، مانفرد رایش هوفن معروف به «بارون قرمز» با انتشار یک زندگینامه از او خدشه دار خواهد شد.
   
    «حقیقت کامل» عنوان کتابی است نوشته شده توسط یواخیم کاستان. در این کتاب نویسنده مدعی شده این خلبان آلمانی به هیچ وجه منش قهرمانانه یی نداشته و تنها یک ماشین آدمکش خونسرد و به دور از اخلاق بوده است.
   
    این کتاب تنها چند هفته بعد از نمایش عمومی فیلم «آن بارون قرمز» در آلمان به بازار عرضه می شود. این فیلم سی میلیون دلاری که در آن ماتیاس شوایگر هوفر نقش بارون قرمز را بازی می کنداین اواخر با استقبال فراوانی در آلمان روبه رو شده است. این مساله به خصوص از آنجا حائز توجه است که در آلمان معمولاً قهرمانان جنگ های جهانی اول و دوم به دلیل فجایع نازی ها در جنگ جهانی دوم چندان مورد استقبال افکار عمومی قرار نمی گیرند.
   
    براساس تصویری که در فیلم ارائه شده رایش هوفن یک جنگاور شجاع و در عین حال اخلاق گرا بوده که پس از اصابت قرار دادن هواپیماهای دشمن به آنها اجازه می داده روی زمین بنشینند و در نتیجه جان خلبان های آنها نجات می یافته اما کتاب چنین تصویری را از این خلبان که طی جنگ جهانی اول بیش از هشتاد هواپیمای نیروهای انگلیسی و فرانسوی را ساقط کرد قبول ندارد. براساس ادعای کاستان فیلم ساخته شده در مورد رایش هوفن یک فیلم «سر تا پا تخیلی و کاملاً دور از واقعیت» است و در آن تنها سعی شده چهره یک قهرمان اسطوره یی به مردم آلمان امروز ارائه شود.
   
    کاستان 41 ساله که دکترای تاریخ معاصر دارد و خود یک فیلمساز مستند است، می گوید: «در یک فیلم آلمانی چه راهی برای ارائه یک تصویر تاثیرگذار از یک قهرمان جنگ وجود دارد؟ خب یکی از این راه ها این است که اخلاق انسانی و خوی قابل تقدیری به این قهرمان بدهیم و او را شبیه به یک ابرقهرمان کنیم، اما واقعیت این است که وی فقط یک ماشین قاتل بود، یک محصول سیستم دیکتاتوری جنگ طلب پروس.»
   
    در فیلم صحنه یی است که در آن رایش هوفن می گوید: «وظیفه ما ساقط کردن هواپیماهای دشمن است نه کشتن انسان ها... ما ورزشکار هستیم، نه یک قصاب.» اما براساس مدارکی که کاستان ارائه داده رایش هوفن به سادگی و با خونسردی هرچه تمام تر خلبانان دشمن را می کشته و هیچ فرصتی برای نجات از مرگ به آنها نمی داده. براساس یکی از مدارکی که کاستان در آرشیو خصوصی خانواده رایش هوفن پیدا کرده این خلبان آلمانی زمانی گفته بود: «من سر خلبان، یا سر کمک خلبان را نشانه می گیرم... من هیچ وقت برای تفریح یا لذت بردن سوار هواپیمای خودم نشده ام بلکه فقط سوار آن شده ام تا ماموریت خودم را انجام بدهم، ماموریت من هم کشتن دشمنان است.»
   
    کاستان می گوید: «تصویری که طی سال ها در مورد بارون قرمز ساخته شده یک تصویر دروغین اسطوره یی است، تصویر انسانی که مبارزه اش در آسمان را با اخلاق جنتلمنی درهم آمیخته اما این واقعیت نیست، او با خونسردی هرچه تمام تر سربازان دیگر را می کشت.»
   
    بارون فون رایش هوفن که لقب او به خاطر هواپیمای سه باله قرمزرنگ فوکرش بود متولد سال 1892 در یک خانواده اشرافی پروس بود. او از یازده سالگی به آموزش تیراندازی پرداخت و این مساله بعدها در زمان خلبانی او در ساقط کردن هواپیماهای دشمن بسیار به کارش آمد.
   
    این خلبان آلمانی که شجاعت زیادی در روبه رو شدن با تعداد زیاد هواپیماهای دشمن داشت از سال 1915 تا 1918 موفق ترین خلبان دوران خود بود و در نهایت در سال 1918 در سن 25 سالگی هواپیمایش در فرانسه سقوط کرد و کشته شد.
   
   

 روزنامه اعتماد، شماره 1682 به تاریخ 1/3/87، صفحه 9 (برش های کوتاه 

 

این که کسانیدر اروپا تمام کاسه کوزه ها را سر المان بشکنند باعثتاسف است واین که کسانی در ارروپا بگویند ما ملت اروپا هستیم و اگر هر شهر اروپایی بمباران شود شهر و خانه ما بمباران شده است خوباست

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی